Aan het lezen
Deze drie ondernemers maakten hun dromen waar tijdens de pandemie

Deze drie ondernemers maakten hun dromen waar tijdens de pandemie

Een onderneming starten tijdens een wereldwijde pandemie, ik zou er niet op komen. Maar wie een droom heeft, een flinke dosis doorzettingsvermogen en haast oneindig veel lef, zou het kunnen.  Ik heb afgesproken met drie ondernemers die aan deze omschrijving voldoen. Zij vertelden mij waarom zij er juist nu voor kozen een bedrijf op te starten en gaven mij een kijkje in de wereld van ondernemerschap.

Alkmaars eigen Blue Zone

Het is donderdag, eind van de middag als ik een plek binnenloop waar ik al lang niet meer geweest ben: een restaurant. Ik voel me haast bevoorrecht dat ik hier binnen mag staan. Voorzichtig doe ik mijn mondkapje af. Tim Wouters, mede-eigenaar van restaurant ‘The Blue Zone’, vraagt of ik wat wil drinken en ik vraag om een kop thee. Hij nodigt me uit om tegenover hem aan een tafeltje te gaan zitten en ik start de recorder op mijn telefoon.

uit eten bij de Blue Zone

Op de wereld bestaan vijf blue zones: Sardinië, Griekenland, Okinawa, Costa Rica en Californië. Op deze plekken delen de bewoners een specifieke levensstijl en worden de mensen meetbaar ouder dan in de rest van de wereld. Tim vertelt mij hoe hij en zijn broer Peter Wouters, beiden ervaren in de horeca en echte Alkmaarders, met hun restaurant de zesde blue zone hier in Alkmaar willen creëren. Chefkok Harrit Tolsma is met het ontwikkelen van de kaart uitgegaan van eetgewoonten in de verschillende blue zones. De kaart bestaat uit originele gerechten, veel met invloeden uit de Mediterrane keuken. Dit betekent dat er zowel voor veganisten en vegetariërs als voor liefhebbers van vlees en vis voldoende te kiezen is. Daarnaast genieten de bewoners van de blue zones van een dagelijks glaasje wijn of twee, het liefst in goed gezelschap. Daar wist onze eigen Blue Zone goed op in te spelen. Op de kaart is een uitgebreide selectie aan wijn, bier, gin-tonics en heerlijke huisgemaakte sangria te vinden. Genieten, gezelligheid en verwend worden, zo hoort het leven er uit te zien, dat maakt ons het gelukkigst en daar willen ze bij ‘The Blue Zone’ graag deel van uitmaken. 

lekker biertje

Door de coronapandemie is het pakken van een terrasje, of in gezelschap genieten van een wijntje of biertje niet meer vanzelfsprekend. Als ik Tim vraag naar zijn kijk op het beginnen van een restaurant in coronatijd ziet hij vooral positieve gevolgen voor zijn onderneming. “Mensen zijn zich weer bewust van wat de horeca ze brengt, bovendien zal iedereen gebruik gaan maken van de versoepelingen wanneer die ingevoerd worden”. Het geloof dat de coronapandemie op zijn einde is, is sterk aanwezig bij Tim. “Natuurlijk hebben we rekening gehouden met corona”, vertelt hij mij, “maar we willen nu gewoon vol gas en als we weer dicht moeten dan is het maar zo”.

De ongelofelijk positieve houding van Tim en zijn broer Peter kom ik ook tegen bij de andere ondernemers die ik gesproken heb. Ik ben verbluft door hun hoopvolle mentaliteit, het geeft me een flinke dosis nieuwe energie en inspiratie die juist in deze tijd soms zo lastig te vinden is.

Shop till you drop (maar dan online)

’s Avonds na werk zet ik mijn fiets voor bij Fleur Westerhof, ik klop op het raam zodat ik haar dochtertje, die net slaapt, niet wakker maak. Fleur is, naast mijn collega bij de kinderopvang en moeder, de oprichtster van ‘Soof Kids’; een online webshop waar ze kinderkleding, -schoenen en accessoires verkoopt. Fleur zet met ‘Soof Kids’ het kind op nummer één. “Soms hebben kinderen kleding aan met veel knoopjes en tierelantijntjes en ik kan me niet voorstellen dat dat voor kinderen echt prettig zit. Ik ben vanuit daar gaan kijken naar welke stoffen prettig zitten en waar kinderen makkelijk in kunnen bewegen. Het moet vriendelijk zijn voor het milieu. Ik heb nu veel organische kleding en blijf zo veel mogelijk weg van de synthetische stoffen. Ik ben zelf erg van de wat zachtere kleuren, ik vind dat een prettige uitstraling hebben.”

Het opzetten van een online webshop was al lang een droom van Fleur en door corona liet ze zich niet tegenhouden. Sterker nog: de pandemie heeft haar geholpen de keuze te maken om ‘Soof Kids’ te beginnen. “Een groot voordeel is dat de coronacrisis het online shoppen heeft aangejaagd. Zonder corona was ik ‘Soof Kids’ ook begonnen, dan had ik er alleen wat langer over nagedacht, juist nu kon ik op een positieve manier inspelen op de gevolgen van de crisis.”

Van Instagram naar een eigen zaak

Ook Giada, de laatste ondernemer die ik sprak, heeft de tegenslagen van de coronacrisis weten om te zetten naar voordelen voor haar en haar onderneming. Giada Boccalini is eigenaar van ‘Loev’, een kledingwinkel op het Fnidsen. Zodra ik haar winkel binnen loop begroet Giada mij enthousiast, biedt ze me een kop thee aan en neemt ze me gelijk mee naar achter zodat ik het keukentje kan zien wat ze nu als magazijn gebruikt. Giada is vol verhalen en vertelt me, met veel enthousiasme en op hoog tempo, hoe ze van kleding verkopen op Instagram naar het hebben van een eigen winkel is gekomen en hoe de coronapandemie haar geholpen heeft ‘Loev’ te beginnen.

Toen de eerste lockdown op 15 maart 2020 van start ging, was dat de schop onder haar kont die Giada nodig had om de kledingverkoop via haar Instagramaccount een boost te geven. Vlak daarvoor sukkelde het een beetje door en focuste Giada zich vooral op haar werk in de horeca. Nu ze niet kon werken, stak ze al haar tijd in het promoten van het account en het verkopen van de kleding. Toen de restaurants en cafés twee maanden later hun deuren weer mochten openen merkte Giada dat haar passie niet te combineren viel met haar werk. Ze nam een week vakantie en in die week schreef ze een ondernemersplan waaruit ‘Loev’ is ontstaan. “Ik laat me meevoeren met de wind” was Giada’s filosofie.

Dat heeft gewerkt! ‘Loev’ is een gezellig ingerichte winkel met een warme uitstraling. Giada en ik zijn midden in ons gesprek als er twee mensen de winkel binnen lopen en na een paar verontschuldigingen loopt Giada weg om haar klanten te woord te staan. Dat gaf mij de kans om haar aan het werk te zien. Haar enthousiaste persoonlijkheid is verslavend en dat is te merken, klanten blijven langer hangen voor een gesprekje en extra stijladvies, wat Giada met alle liefde geeft. Het bijzondere aan ‘Loev’ is, naast de vrolijke, kleurrijke kleding, de gezelligheid die je meteen voelt als je binnenstapt. Naar ‘Loev’ ga je niet alleen om even snel een broek te halen, nee, shoppen bij ‘Loev’ is een leuk uitje.

Heb je een droom? Volg hem dan! Deze drie gepassioneerde ondernemers hebben mij laten zien dat niks of niemand, nee zelfs geen wereldwijde pandemie, je ervan kan weerhouden om je dromen te verwezenlijken.

View Comment (1)

Laat een reactie achter

© 2021 Shuffle Alkmaar. Alle rechten voorbehouden.
Website door: Assured Online